Interviu inedit cu regretatul scriitor
si parapsiholog roman
Ion Tugui
In
acest sfarsit de secol
si de mileniu doi
si început al mileniului
trei
(interviul a fost realizat
in anul 1998) se evidentiaza,
pretutindeni,
in lume,
un interes exceptional,
manifestat,
adeseori,
ca o obsesie
colectiva,
focalizat asupra fenomenelor imateriale atestabile,
dar
si asupra sensului credintei
si chiar legitimarii ei
in existenta
terestra dar,
mai ales,
in existenta de dincolo de existenta
in
scopul material. Acestui interes a
incercat sa-i
raspunda,
de-a lungul unei vieti
intregi,
regretatul scriitor
si parapsiholog roman
Ion
Tugui,
plecat dintre noi,
poate
intr-o lume mai buna,
in februarie
2002. Prin tot ceea ce a facut,
el a
incercat sa exprime,
cat mai
aproape de adevar,
un anume mod de receptare a Esentialui Lumii,
Universului,
Credintei, Creatiei.
Un interviu inedit,
realizat
cu scriitorul Ion
Tugui,
autor a peste 50 de volume cuprinzand poezie,
proza, fenomenologie paranormala, poate releva cateva din adevarurile fundamentale
in mijlocul
carora
traim
si murim :
« Există
două tipuri de Vid : Vidul Real şi Vidul Metastabil »
Emilian Mirea :
Pornim cu precizarea,
daca mai era necesara,ca subiectele care vor fi discutate
in acest
interviu
si care
tin de asa-numitul paranormal, erau considerate
tabu
inainte de decembrie 1989, mai ales pentru ca se dorea
mentinerea populatiei
in
ignoranta.
Daca oamenii, atunci, ajungeau
sa-si puna
intrebari,
deveneau periculosi pentru regimul comunist.
In
acest context, al interzicerii comunicarii
si popularizarii fenomenelor de tip paranormal care,
oricum,
erau prezente
si ne marcau
viata,
in mod absolut incredibil,
in revista saptamanala « MAGAZIN »,
scriitorul
şi jurnalistul Ion
Tugui detinea o rubrica
in care scria despre
« paranormal »...
Ion
Tugui : Parapsihologia, care,
in toata lumea, este considerata o aşa-zisa
stiinta de
granita, m-a interesat de foarte devreme. Aşa se explica
si « migrarea » mea din perimetrul « literaturii pure »
in cel al
literaturii iscoditoare, de granita. Pentru ca
nu pot sa trec peste
precizarea ca,
in urma, am
publicat volume de poezie si proza,
si o destul de intensa activitate pe aceste
taramuri. Eu nu am mers pe
terenul pe care merg,
indeobste, Initiatii, eu am mers pe traseul
cultural, pe care mergi, de fapt,
si tu, acum. Adica, la un moment dat,
traind
intre
carti, m-a interesat o proprie observatie cu
privire la aceste fenomene considerate « paranormale » care ma
inconjurau
si care
incepusera chiar sa-mi marcheze existenta. Am
descoperit astfel ca,
in evolutia istorica a civilizatiei umane, exista anumite raporturi între ciclicitatea evenimentiala
si continutul
acestei ciclicitati. Mai simplu spus, ar fi asa :de ce imperiile se
nasc, intr-un anumit mod,
si dispar, ciclic, de ce
imparatii, regii, dispar, ciclic, « ritmati »
in cadrul « timpului terestru » ?! Apoi, de ce acelea si elemente, care « prepara » colapsul unei
civilizatii,
se regasesc
si cu cinci mii de ani
in urma,
si cu o suta
de ani in urma,
si
in prezent,
si se vor regasi
si
in viitor ? Atunci
am inteles
ca exista,
in evolutia istorica a lumii, acea « explicatie
logica », daca vrem sa-i spunem asa, a acestor evenimente,
si care suna poate vulgar, ar spune unii, astfel : PREDESTINARE. Am
inteles, astfel,
ca nimic din ceea ce se
intampla
in viata noastra istorica nu este
intamplator. Am
inteles ca nu numai factorii
politici, sociali sau culturali, raspund de aceasta ciclicitate, ci
exista
si niste forte subtile, exterioare lumii fizice, care par sa
fie responsabile de aceste evenimente.
In « Jurnalul » sau,
la un
moment dat, Lev Tolstoi face urmatoarea observatie : « Bietii
oameni nu
stiu
ca fortele care guverneaza Universul nu sunt vizibile !... »
Si acesta nu era un punct de vedere al lui Tolstoi din perspectiva
pan-ortodoxismului slav (el,
care se
infurie pe
Tar atunci cand,
cu
neobrazare,
isi exprimase intentia de a conduce Biserica din Rusia
si chiar Credinta
in Dumnezeu !) ; nu era nici punctul de vedere al
revoltatului pe motiv ca Ortodoxia nu reusise sa
patrunda pana
in « punctele
nevralgice » ale fiintei poporului rus. Este vorba de o intuitie a
sa aproape cosmologica,
sau cosmogonica. Nu era vorba,
deci,
de o simpla aversiune a marelui scriitor
rus fata de randuielile administrative
ale Bisericii Ortodoxe din Rusia acelor vremi.
Dar ce sunt aceste « forte invizibile » pe care le-a intuit foarte bine Tolstoi ? Geneza lumii,
precum
si postulatele
stiintifice existente pana acum,
ne releva faptul ca,
inainte
de Marea Creatie Divina,
a existat acea asa-numita « radiatie termica
de fond ». Nu exista Spatiu
si nici Timp,
iar aceasta radiatie
termica de fond era « plamada »,
ogorul fertil,
ceva mai mic decat
o particula,
din care a fost creat Universul. Eu nu am putut sa-i dau
dreptate lui Tolstoi decat foarte curand,
in ultimul deceniu,
cand
satelitii terestrii lansati de pe
Pamant,
cu misiuni
stiintifice,
au
adus dovezi ca Universul actual trebuie sa fi aparut din ceva mai
mic decat o particula de materie,
incarcata cu o energie inimaginabila.
De aici,
trebuie sa
intelegem foarte clar
ca multe din evenimentele
de tip paranormal care ne marcheaza existenta fizica sunt legate de
aceste forte invizibile. De altfel,
in Biblie se spune ca pe
Dumnezeu nu-l poti vedea,
iar o alta mentiune biblica se refera la o
imagine a Focului
si la faptul
ca acela care-L va vedea pe Dumnezeu,
va
orbi! Realitatea dezamagitoare este aceea ca,
in mod sigur,
vor mai trece
inca foarte multi ani pana cand oamenii vor
intelege astfel de
lucruri. Oamenii,
pentru a reusi sa-si duca la
indeplinire cerintele
din destin,
trebuie sa
inteleaga
ca
nu sunt dependenti,
exclusiv,
de
planul pamantesc. Ei trebuie
sa
inteleaga
ca omul,
ca structura a materiei vii,
face parte dintr-un circuit cosmic,
pe care noi nu-l
putem masura.
Trebuie sa se mai
stie
ca viata inteligenta de pe Terra
este un eveniment cosmic,
si apoi ca orice eveniment cosmic de acest
gen trebuie sa se repete,
ca o necesitate ciclica de netagaduit,
in
multe alte variante
si manifestari.
Emilian Mirea :
Trebuie
mentionat
ca omul dispune numai de cinci simturi
si
ca tot ce depaseste aceste niveluri de perceptie îi e strain
si de neinteles. Renumita
carte « Vanga », a bulgaroaicei Krasimira Stoianova, descrie
astfel de cazuri. Ma întreb daca avem vreo solutie pentru a iesi din
aceasta « situatie jenanta »
in conditiile
in care ne vom afla,
fata în
fata,cu o civilizatie care dispune,
sa zicem, de o « paleta » de cincizeci de simturi ? Avem vreo
sansa ?
Ion
Tugui :
Entitatile spirituale superioare de care vorbesti, uneori ne protejeaza, alteori ne abandoneaza. Ele sunt prezente,
in spatiul
terestru, tot timpul, iar cei mai multi dintre noi habar nu au de
asta. Apoi, trebuie să
stim
ca aceste fiinte, care fac parte din acest
Univers, exceptand zonele cu vid (si exista doua tipuri de Vid –
Vidul Real si Vidul Metastabil, desi nu
stim daca nu cumva chiar
aceste zone, cu vid bănuit, sunt izvoare de
fiinta), trăiesc permanent,
intr-un Univers Vibratoriu. Tot ceea
ce traim noi, zi de zi, este, de
fapt, un
sir nesfarsit de vibratii, de frecvente diferite, care sunt
conectate la centrii nostri de sensibilitate, la vibratiile fiintei
umane. Este gresit sa se creada
ca suntem singuri
in Univers ! Apoi, aceste
energii sunt de foarte multe feluri, pentru
ca Universul a fost creat
si « amortizat »
intr-o structura duala, adica are,
in mod obligatoriu, vibratii superioare,
inalte,
si vibratii inferioare, joase. Noi avem perceptie
tridimensionala pentru ca
traim
intr-un spatiu tridimensional.
In mod
paradoxal, cel care face, pentru prima oara,
in aceasta lume
in
care traim
si murim, mentiunea unei dimensiuni, este Apostolul
Pavel. El spune cum au plecat la Cer cei aleşi de Mântuitor, dar
nu stia
in ce fel :
in trup sau
in duh ? El a avut, de fapt, o
revelatie : « A patra dimensiune este Profunzimea ! » Cel mai
greu pentru noi,
si chiar întristator, este ca, pentru a putea
patrunde
in aceasta a patra dimensiune, trebuie sa abandonam, mai
intai, cele
trei dimensiuni care
tin de lumea fizica
in
care traim,
si, de altfel, asta
ni se intampla prin moarte... Accesul nostru la a patra dimensiune
se face, deci, prin renunţarea la Materia din care eşti creat şi care
formează ,în viaţa fizică,Casa Spiritului,a Fiinţei tale. Initiatii
spun ca, acolo,
in a patra dimensiune, luam cu noi, din viata fizica, personalitatea
şi constiinta
si devenim mult mai apti pentru o nouă evolutie, pornita
de pe un alt Plan (există
sapte Planuri de manifestare a Spiritului
în evolutia sa), mereu superior celui precedent.
Sa
luam un exemplu : Eminescu,
in Planul Astral,
probabil ca
si-a dus la
indeplinire toate gandurile
si aspiratiile pe care le-a avut
in
viata
pamanteasca
in care,
cu siguranta,
nu a putut realiza decat o
parte din ele. Desigur,
asa s-a
intamplat
si cu Iorga,
si cu Goethe,
si cu Thomas Mann,
sa
zicem,
si cu Dostoievschi,
si asa se
intampla
cu
noi toti. Acesta este un aspect verificat deja de parapsihologi,
pe
mai multe cai,
regresia hipnotica
fiind una dintre ele.
Insa,
in situatia nefericita
in care,
in existenta terestra,
nu reusesti
ss
atingi o maturitate permeabila
sau compatibila
cu o
viitoare evolutie
in Planul Astral,
este obligatoriu ca,
dupa
moartea
fizica,
sa
revii, intr-o noua
viata,
pe Pamant.
Pentru ca
Universul
Subtil,care este situat cel mai aproape de Dumnezeu şi care aparţine
Imperiului Cosmic al Absolutului,
nu tolereaza
si nu
ingaduie,
cum numim noi,
pe Pamant, rebuturile.
Fiecare fiinta
inteligenta,
care
a primit Duh de la Puterea Divina, este obligata
sa
atinga,
in cursul
vietii
pamantesti,
un anumit nivel de evolutie
spirituala
pentru a
avea acces acolo, Sus. Se poate spune ca
Dumnezeu nu vrea sa
piarda
fiinta umana,
pentru ca
fiinta umana
reprezinta
Creatia
Suprema a Divinitatii
si,
deci,
cred,
sau sper eu, Dumnezeu nu-si
poate permite sa
lase
in viata
fiinte de mana a doua,
sau a treia,
sau
a
saptea...
Fiecare om are,
deci,
datoria, si nu facultatea,
de a atinge un anumit grad,
superior,
de evolutie spirituala. Partea trista
este ca
noi suntem legati de propriul nostru cod genetic,
conform caruia,
daca
ar exista conditiile propice
si am respecta strict niste reguli de
viata,
omul terestru ar fi programat sa
traiasca
aproximativ
150 de ani !...
Repet :
aceasta este varsta genetic-codata
pentru
experienta noastra,
ca oameni ! Actualmente,
stiu vreo trei astfel de
cazuri,
de oameni care au reusit aceasta
« performanta »,
independenta
de ei,
de a se apropia sau a atinge aceasta
varsta :
un caz
in
Venezuela, unul în Caucaz
si unul în China. Este descurajant
sa
stii
ca
Planurile Ceresti nu opereaza
cu Timpul asa cum « operam » noi.
Pentru noi, distanta dintre nastere
si moarte pare a fi destul
de mare.
Dar,
din perspectiva Divinitătii,
fenomenul reincarnarii,
de
altfel cunoscut
in Biblie,
in Noul Testament,
dar exclus din dogmatica
teologica
ortodoxa,
si nu numai ortodoxa,
este un fenomen cat se poate
de firesc,
este,
de fapt,
o legitate. Noul Consiliu Religios,
în
anul 325 după Hristos, a votat pentru ideea dacă se pastreaza,
in
dogmatica religioasa, conceptul de
reincarnare ? Atunci,
trei
membri ai Consiliului Religios au votat
impotriva reincarnarii,
iar doi au votat pentru pastrarea conceptului
in dogmatica religioasă.
Dar chiar în Biblie exista
o mentiune care se refera
la reincarnare :
o
intalnim,
foarte limpede, in acel dialog dintre Iisus Hristos
si Nicodim. Nicodim era un fel de Toma Necredinciosul care l-a întrebat
pe Mântuitor : « Dar cum, oare, noi vom mai veni vreodată pe Pământ
dupa
ce murim ?!...
»Iar Iisus
ii spune,
de vreo trei ori,
daca
nu ma
insel,
ca
« acel ce nu se va naste din Duh
si din Apa, nu va vedea
Imparatia Cerurilor ».
Ce
inseamna
sa
te nasti din Duh
si din Apă ?
Multa vreme,
oamenii de
stiinta nu au avut o perceptie
reala asupra spuselor
Mantuitorului.
Dar astazi noi
stim
ca omul este format,
in proportie
de 80 %,
din apă. Iar « din Duh »,
inseamna ca ni se da o noua
sansa pentru evolutia spirituala, este un fel de înnoire.
S-ar putea
spune,
sau crede,
ca toate aceste chestiuni
tin de religiile sau
filozofiile orientale,
dar noi nu trebuie sa le consideram asa. Noi
avem libertatea de a le privi prin prisma noastra europeana,
adica prin ratiune
si prin logică.
Viul nu-si poate permite
sa piarda ! Dumnezeu a creat legi pe care Natura le respecta.
Natura,la randul ei,
a creat legitati care,
in mod obligatoriu,
sunt
respectate.
Exista celebra butada
ca s-au semanat mii de ghinde ca sa
rasara un stejar !... Acest fapt este valabil
si
in reproducerea
speciilor,
in actul propriu-zis al procrearii. Este nevoie de aceasta
supraabundenat de seminte pentru ca transcrierea vietii să fie
asigurata. Ea
nu are voie sa piarda ! Pare o risipa,dar nu este o risipa. Putem spune,
asadar,
ca rezerva de
spirite a
Universului,
care urmeaza sa se
intrupeze,
este colosala ! Aceasta rezerva,
inimaginabila,
este cea care permite civilizatiei noastre sa
existe,
in continuare,
si
sa mearga, astazi, pe drumul pe care se
afla.
« Problema
civilizatiei noastre este « dezinstinctualizarea »... »
Emilian Mirea :
Se afla, deci, civilizatia umana
in evolutie sau
in involutie, avand
in vedere
si ciclicitatea de care vorbeam mai
inainte ? De multe ori
m-am gandit ca, daca un eveniment sau altul din istoria lumii ar fi
luat o alta
intorsatura decat cea pe care a urmat-o, poate
ca altfel
ar fi aratat lumea astazi, poate
ca altul ar fi fost itinerariul
nostru catre Dumnezeu, catre Absolut,
si, implicit, destinul
si modul
in care finalizam evolutia
spirituala ar fi fost altele ?
Ion
Tugui :
Paradoxul este urmatorul : ca,
de fapt,
orice civilizatie care se afla
in evolutie
isi « prepara »,
mai
intai, zonele crepusculare
care o vor duce la pierzanie,
iar dupa aceea,
prin intermediul
fenomenelor antropice pe care le produce civilizatia
insasi,
ea se autodistruge
( !).
Ideea este ca orice evolutie are finalitatea în
autodistrugere,
ceea ce,
fireste,
poate fi considerata o involutie.
Exista butada
ca nu ne intereseaza cum murim, esential
este sa murim frumos !
Adica,
pana la urma,
important este sa murim
in
mijlocul unei civilizatii extraordinare,
plina de stralucire,
de
bunataţi
si de placeri de tot felul... Psihic, civilizatia actuala
este o
civilizatie a instinctelor. Daca ne uitam
in istorie,
vedem ca aceste fenomene nu au dus decat la prapastie.
Omul nu mai este interesat de valori,
de o traire
spirituala
inalta,
nu are devotament
în Credinta,
el a devenit nepermeabil,
de pilda,
la mesajele
divine,
la preceptele biblice,
care
indeamna la o anumita disciplina fizica
si morala.
Traim
in civilizatia instinctelor pentru ca,
actualmente,
vrem sa consumam cat mai multe lucruri de calitate superioara,
vrem sa ne satisfacem,
cat mai complet,
instinctele sexuale,
vrem sa
traim cat mai
bine,
sa acumulam cat mai multe valori materiale
si aspirăm mereu la
valorile materiale, nicidecum la cele spirituale... Aceasta
artificializare a instinctelor este cumulativa
si,
deopotriva, ireversibila. Orice criza de ceva anume,
in societatea omeneasca,
produce revolte
si chiar lupte de strada.
In sexualitate, apoi,dorinta este,
totdeauna,
situata la o scara superioara necesitatilor fiziologice. Necesitatea
unei vieti sexuale ar fi,
de altfel, destul de modesta. De la o anumita varsta,
nu este necesar,
fiziologic vorbind,sa se depaseasca doua-trei raporturi sexuale pe saptamana. Necesitatea fiziologica scade mereu,
cu
inaintarea
in varsta.
Aceasta este,
deci,
necesitatea programata biologic, pentru o
buna functionare
glandulara
si pentru procreere. Dar dorinta,
nu
si necesitatea, este
cea care
ii face pe barbat
si femeie
sa depaseasca
necesitatea,
transformand dorinta
in obsesie,
si apoi
in viciu.
Lucrurile sunt foarte delicate
in acest domeniu.
Ce face religia?
Credinta
religioasa propune un om pe care l-am putea numi omul
bine temperat, adica un om care se conduce,
in viata,
dupa ratiuni
superioare,
nu dupa instincte,
si care traieste,
intr-un mod
armonios,
cu Natura
si,
mai ales, cu Divinitatea.
Instinctul este furnizor
de foarte multa nenorocire. El este responsabil de
infaptuirea majoritatii crimelor,
violurilor,
jafurilor etc. Problema civilizatiei
noastre este aceea a dezinstinctualizarii, adica a
renuntarii
la regalitatea instinctelor asupra noastra. Dezinstinctualizarea nu
se poate face decat pe baza adoptarii unor principii superioare de
viata
si printr-o
intelegere superioara a sensului vietii
si a Creatiei.
« Singuratatea Creatorului este
patul germinativ al creatiei »
Emilian Mirea : Cine
sunt creatorii din lumea noastra, de ce sunt ei diferiti de ceilalti
oameni ?
Ion
Tugui :
Creatorii,
de orice fel,
sunt fiinte
complexe a caror trecere prin viata
pamanteasca nu se
face fara a lasa urme – valori culturale,
sociale,
umanitare,
stiintifice
etc. Capacitatea de creatie
tine de marcajul astrologic al
fiecaruia, de temperament
si chiar de anumite structuri
psiho-somatice, care sunt specifice,
cum bine
stim,
fiecarui individ
in parte. Ele nu au nici o legatura cu nivelul de evolutie al
spiritului respectiv,
ele sunt particularitati ale unor oameni
in
functie de zona temperamental-culturala
si
spirituala
in care se afla. Exista indivizi introvertiti
si exista indivizi convertiti.
Indeobste, creatorii sunt niste
insingurati.
Creatorii din orice
domeniu – literatura, muzica,
pictura,
stiinta etc.,
au nevoie de
aceasta retragere
in sine,
pentru ca acolo se află patul
germinativ al creatiei, al ideilor, al zbaterilor interioare, al
framantarilor fiintei...
Acolo se nasc marile intuitii,
marile idei,
acolo se nasc aceste constructii subtile care vor ajuta, ulterior,
la accelerarea Cunoasterii. Nu se poate face creatie
in conditiile
in care creatorul este supus unor agresiuni,
de orice fel.
Nu ai sa poti scrie niciodata o carte
intr-o cazemata,
in vreme ce,
in jurul
tau,
se consuma tragedii. Creatorii au nevoie,
intr-adevar, de aceasta
retragere
in sine
pentru ca,
in aceasta retragere, se afla propriul lor univers, templul lor interior,
si ceea ce poate
fi oferit,
in sens benefic,
celor din jur. Deci, creatorul trebuie,
pentru a putea creea, sa aiba conditiile psihice
si ambientale de
care vorbeam mai
inainte.
Emilian Mirea :
Cat de adevarata este predictia, tot mai des auzita azi, ca Romania ar
fi Noul Ierusalim ?
Ion
Tugui :
Este foarte greu sa
intelegem ca o perioada de
suferinta a unui
popor este, de fapt, o bonificatie data acelui popor, este calea
spre o evolutie spirituala mai rapida. Daca este adevarat
ca Romania
este taramul binecuvantat pe care se va petrece cea de-a
doua venire a Mantuitorului Iisus Hristos pe
Pamant, trebuie
sa
intelegem
ca acest « drept »
se castiga numai printr-o suferinta colectiva
si
ca romanii,
intr-un fel, au soarta evreilor, a
poporului lui Moise. Determinismul astral, pentru un popor întreg
sau chiar si numai pentru un singur individ, nu poate fi controlat
de noi. Noi putem spune numai ca nimic nu apare
intamplator
in viata
unui popor sau a unui individ,
ca totul este programat astral
si
ca evenimentul istoric, care este « materia prima » a istoriei,
nu este, in exclusivitate, construit de oameni. Dincolo de oameni
si dincolo de istorie exista semnele astrale care determina astfel de evolutii. Aceste semne astrale sunt un fel de
« ADN » al istoriei lumii. Singura noastra
sansa este aceea de a ne
reintoarce la Dumnezeu, care este originea noastra incontestabila
si atotputernica. Chiar cercetatorii de la NASA sunt mistici ! La
aceasta (re)
intoarcere catre Dumnezeu a lumii stiintifice au contribuit niste studii care s-au făcut cam dupa Einstein
incoace, deci
dupa anii ’40, cu privire la Biblie. Ei au descoperit
ca revelatiile
biblice sunt, de fapt, adevaruri, pe care
stiinta contemporana le poate demonstra. Este o legitate divina
si cosmica urmatoarea realitate : tot ceea ce a fost creat
in Univers
si
in natura
pamanteasca trebuie, prin evolutie,
sa dispara din formele actuale, pentru a lasa loc civilizatiilor viitoare, care vor aparea ca rezultat al
evolutiilor materiale, dar, mai ales, spirituale.
Infinitul este
compus dintr-un ritm infinit de creatii...
Credinta este o chestiune
de vocatie. Exista oameni care au vocatia Credintei
si exista oameni
pe care nu-i poti
indruma,
cu nici un chip,
spre
Credinta.
Si mai sunt
oameni care,
numai
in urma,
unei revelatii anume,
sau
in urma unei
traume existentiale extraordinar de mare pentru viata lor,
ajung la
Credinta.
Fiecaruia dintre noi nu ne ramane decat
sa facem tot
ce este posibil pentru a fi cu
Dumnezeu, si nu in afara
Lui.
Emilian
Mirea |